maandag 12 oktober 2009

D66 terug in Rheden

Bron: De Gelderlander, 5 juni 2009

RHEDEN/ROZENDAAL – D66 is in Rheden weer een partij om rekening mee te houden. De democraten zouden zich op basis van de uitslag van de Europese Verkiezingen tussen de grote partijen scharen.

Dat blijkt uit een analyse van de verkiezingsuitslag. Naast de twee winnaars handhaaft het CDA zich als grootste partij. Dat is op zich opvallend, want bij de laatste raadsverkiezingen was het CDA de derde partij van Rheden. De PvdA haalt nipt meer stemmen dan de PVV, die volgens deze uitslag de derde partij zou zijn in Rheden. D66 moet ook de VVD nog voor laten gaan. In totaal 41,4 procent van de inwoners met stemrecht bracht zijn stem uit. Dat is iets minder dan vier jaar
geleden.

D66 had tot de raadsverkiezingen van drie jaar geleden een zetel in de gemeenteraad. In de jaren daarvoor leverde de partij zelfs een wethouder. Maar in 2006 ging het licht uit: de partij haalde slechts 2,12 procent van de stemmen en verloor de raadszetel.

De lokale afdeling van de partij is momenteel bezig een comeback voor te bereiden voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010. Deze uitslag moet daarbij een forse steun in de rug betekenen.