Ouderen

Rheden heeft een relatief groot aantal oudere inwoners; een kwart van de inwoners is ouder dan 65 jaar (voor heel Nederland is dat ongeveer 16%). Dit betekent dat we binnen de gemeente Rheden meer aandacht en voorzieningen voor ouderen moeten hebben dan in andere gemeenten. Ouderen moeten kunnen rekenen op toegankelijke zorg van goede kwaliteit. Wij pleiten voor meer levensloopbestendige woningen, zodat inwoners zo lang als mogelijk in hun vertrouwde woning kunnen blijven wonen. De gemeente dient hier een actieve stimulerende rol in te spelen. De blijversregeling, waarbij inwoners de mogelijkheid hebben om aanpassingen in hun woning te financieren, kan hierin een rol spelen.
Verder vinden wij het belangrijk dat iedereen met de gemeente kan communiceren. De huidige (elektronisch) technologische ontwikkelingen maken dat voor sommige ouderen lastig. De wijze van communicatie met ouderen vraagt daarom continu om een zorgvuldige afweging.

• Wij willen dat ouderencoaches zich inzetten om ouderen te stimuleren meer (digitaal) te
    communiceren met hun omgeving;
  • Gemeentemededelingen blijven in de in de Regiobode gepubliceerd worden;
  • De Servicecentra in onze gemeente (Dieren, De Steeg en Velp) blijven open;
  • Wij versoepelen de regeling voor Kangoeroewoningen. Hierdoor kunnen kleine woningen
    gemakkelijk op het terrein van een andere woning worden geplaatst.